De ontmoeting - Reisverslag uit Yuchih Township, Taiwan van Stef Daanen - WaarBenJij.nu De ontmoeting - Reisverslag uit Yuchih Township, Taiwan van Stef Daanen - WaarBenJij.nu

De ontmoeting

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

22 Juli 2015 | Taiwan, Yuchih Township

Zondag heerlijk geslapen in het Legend Hotel. Wel vroeg wakker geworden door kinderen die dachten dat het leuk was rond 7 uur voor de grap aan te bellen. Het ontbijt in het hotel was lekker, niet heel uitgebreid, maar voldoende eten. Na het ontbijt gingen we naar een meer in de stad toe. Hieromheen stonden allemaal tempels en torentje. Dit had allemaal met Boeddha te maken. De ingang van een toren was de mond van een tijger en de uitgang was de mond van een draak. Het regende een beetje en daarna werd het erg warm. De luchtvochtigheid was hoog. We zijn ook nog een andere tempel in gegaan. Hier stonden allemaal beelden van goden denk we. Na de tempels gingen we brood halen bij een bakker als lunch. Toen we terug kwamen zat er een bon om de ruitenwisser heen. Omdat we geen Chinees konden vroegen we aan het meisje van de bakker wat het betekende. Ze vertelde dat je de bon moest afrekenen bij de supermarkt er tegenover. Het was parkeren was maar 30 cent. We zijn daarna richting de haven gereden om te kijken of daar wat te zien was. Het regende best hard en in de haven was eigenlijk vrij weinig te zien. Toen reden we langs een mega winkelcentrum. De auto’s stonden helemaal in de file voor de parkeergarage en die zat helemaal vol. De auto hadden we ergens in een straat verderop geparkeerd. Het winkelcentrum was heel groot. Er waren 4 verschillende delen en 10 verdiepingen hoog. Boven op het dak was een soort pretpark en stond een groot reuzenrad. Helaas was het dak door het weer gesloten en konden Dustin en ik niet in het reuzenrad. Je had ook 1 verdieping met alleen maar spelautomaten. Dustin en ik gingen lunchen bij de Mac Donalds. Pa en ma gingen naar een ander restaurant. We hadden om een bepaalde tijd afgesproken om elkaar weer te ontmoeten, maar het was zo groot dat we verdwaald waren. Uiteindelijk hadden we elkaar gevonden. Toen gingen we weer richting de auto toe en was ik de rest kwijt geraakt. Na veel roltrappen en liften gebruikt te hebben kwam ik ze weer tegen gelukkig! We reden weer terug naar het hotel en in de avond gingen we eten bij de Tasty. Bij dit restaurant hadden we ook al in Taipei gegeten. Het eten was oké, maar niet heel bijzonder. Na het eten hebben we over de nachtmarkt van Kaoshiung gelopen. Hier waren veel kraampjes met eten en vis. Daarna weer richting het hotel om te gaan slapen.

Maandag was de ontmoeting met de familie. We moesten om half 10 Toni bij het Kaohsiung High Speed Rail station ophalen. Om 07:00 uur ging mijn wekker, douchen, aankleden en ontbijten. Daarna zijn we naar het Kaohsiung treinstation gereden. De auto hebben we in de parkeergarage geparkeerd en toen zijn we de stationshal ingelopen. Toni smste dat ze om 09:30 uur zou aankomen. We kwamen precies om 09:30 uur aan. Op de borden stond dat ze aankwam op platform 3. 5 minuten later kwam Toni. Ze ging meteen bellen en we gingen wachten op wat er ging gebeuren. Ze liep de parkeergarage in en om de hoek stond mijn oom met zijn vrouw en kind. Hun andere kindje is nog een baby en was niet mee. Hij was bij de schoonzus thuis. De oom stelde voor dat we met hun auto naar het volgende gingen. We snapten het niet helemaal en gelukkig was Toni er voor de vertaling. Papa en mama gingen nog de kadootjes voor de familie uit de auto halen. Het bleek toen dat de opa verderop in de parkeergarage op ons stond te wachten. Ik en Dustin gingen met de oom mee en Bert, José en Toni met de opa. We reden de parkeergarage uit en buiten regende het. We snapte eigenlijk niet waar we naar toe gingen rijden en lieten het op ons af komen. Langs de weg stond ook een zwarte auto te wachten die ook mee ging. Toni vertelde dat hier de oma en tante in zaten. Na een ritje van ongeveer een 20 minuten reden we de begraafplaats op om het graf van mijn moeder te bezoeken. De begraafplaatsen in Taiwan zien er heel anders uit dan in Nederland. Ze zijn gelegen in de bergen en de graven zien er anders uit. Voordat we de begraafplaats op gingen kwam de tante met anti-muggenspray. We kregen allemaal een paraplu, want het kwam met bakken uit de lucht. Het is een Chinees ritueel dat je eerst naar de grootouders gaat, voordat je een ander graf gaat bezoeken. Dus gingen we eerst naar het graf van de ouders van de opa. Om hier te komen moesten we omhoog klimmen door bosjes en over andere graven heen. Er was dus niet 1 pad met daaraan gelegen de graven. Bij het graf van de ouders van de opa werden bloemen neergezet en opa zei een gebed hard op. Hierna moesten we met z’n alle 5 keer buigen. Ondertussen werden we lek gestoken door de muggen. Daarna gingen we met de auto weer naar beneden naar een ander deel van de begraafplaats. Toen stopten we en gingen we naar het graf van mijn moeder. Het is een ritueel dat de ouders niet op het graf van hun kind mogen komen. Ik ging met de oom en tante naar het graf en hadden ook hier bloemen neergezet. De rest van de familie stond eromheen. De tante ging nu een gebed opzeggen en ook moesten we weer buigen. Dit was een verdrietig moment.
Weer terug in de auto reden we naar het huis van de oom en opa. Ze wonen namelijk bij elkaar. In het huis kregen we drinken en gaven we een fotoalbum van mij aan de opa en oom. De tante en oma gingen niet mee naar het huis. Waarschijnlijk omdat de opa en oma gescheiden zijn en het teveel herinneringen oproept. De oom liet de vroegere kamer en het bed van mijn moeder zien. Hij gebruikte het nu met zijn vrouw als slaapkamer. Op een geven moment kwam er meer familie langs, want iedereen woont bij elkaar in het dorp. De opa heeft 2 oudere broers. De oom had mij het muziekdoosje van mijn moeder gegeven dat ze zelf gekocht had. Als je het doosje open klapte zat er een spiegel en foto van haar in. Op de bovenkant van het doosje stond haar Chinese sterrenbeeld, vissen. Hij vertelde dat ik het mocht hebben. De schoonzus van opa kwam ook langs en eerst snapte ze niet helemaal wie ik was. Toen kwam ze erachter dat ik de zoon van zijn dochter was en moest ze huilen. Het was namelijk niet bekend in de familie. Toen belde de tante dat we naar het restaurant moesten komen. Buiten was er nog meer familie gekomen en gingen we op de foto. Een van de broers van opa kwam ook en gaf mij een Chinese rode envelop. Toen reden we naar het restaurant toe. Hier was een apart zaaltje met een grote ronden tafel met in het midden een draaischijf. De man van mijn tante en neefjes waren er nu ook bij gekomen. De oudere broer van opa was er ook. We hebben een heerlijke uitgebreide lunch gehad met veel verschillende Taiwanese gerechten. Voordat we gingen eten sprak oma een gebed uit en gingen ze bidden. Na het eten kreeg ik van opa, opa’s oudere broer en oma ook Chinese rode enveloppen (hier zat geld in). De oudere broer van opa vertelde dat hij naar huis ging en was mijn ouders heel dankbaar dat ze mij zo goed hebben opgevoed. Wij hebben de familie Nederlandse lekkernijen gegeven zoals: kaas, hagelslag, stroopwafels, snoepgoed en klompjes. De neefjes gingen dropjes eten, maar ze vonden het niet heel lekker, want ze spuugde het meteen weer uit.
Na de lunch zijn we naar het appartement van oma gegaan. Hier kregen we drinken en gingen we oude foto’s van me moeder kijken. Mijn tante had ze allemaal ingescand en voor mij op een CD gezet. Ook liet oma de kast zien waar allemaal dingen van mijn moeder in stonden. Er stond een grote foto van haar en een soort certificaat van school dat de eerste prijs van iets was. Toen vertelde Toni de familie dat het tijd was en wij moesten gaan. De familie had nog fruit voor ons en we kregen mango’s en nog ander fruit mee. De ontmoeting was indrukwekkend en emotioneel, een dag in mijn leven die ik niet gauw zal vergeten!

Na de ontmoeting zijn we naar Tainan gereden. Hier hebben we 2 nachten in het Royal Guest hotel geslapen. De kamer was groot, lekkere bedden en er waren 2 badkamers. In de avond hebben we gegeten in een dumpling restaurant. Dit bevond zich op de 12de verdieping van een winkelcentrum naast het hotel. Het eten was heerlijk.

Gisteren zijn we naar Fort Zeelandia geweest in Tainan. De entree was maar 6 euro voor 4 personen. Het was lekker weer en de zon scheen. Het fort was gebouwd door de VOC en werd gebruikt als tussenstop naar andere delen in Azië. Na het bezoek van het fort hebben we koffie gedronken in een koffiehuis. Toen hebben we een rondje in Tainan gereden en kwamen we een hele grote tempel tegen. Hier zijn we gestopt en gingen we binnen in de tempel kijken. Daarna naar een groot winkelcentrum in Tainan gereden. Dit was ook weer een mega winkelcentrum, hier hebben we geluncht. Onderweg weer terug naar het hotel kwamen we een winkel tegen die strohoeden verkochten. Ik was 1 strohoed in het hotel vergeten, dus hadden we er een nieuwe gekocht. Ik had de TomTom verkeerd ingesteld en in plaats van naar het hotel reden we weer naar Fort Zeelandia toe. Niet heel handig, maar we moesten er wel om lachen. In de avond hebben we bij hetzelfde restaurant als de avond ervoor gegeten en het was weer lekker.
Vanmorgen de koffer weer in gepakt om richting Yuchi te rijden. Hier is het Sun Moon Lake. Vanmiddag zijn we hier aangekomen bij het nieuwe hotel. Dit hotel valt erg tegen, de kamer is klein (de koffers passen er niet eens in), het bed is gewoon een matras op de grond en het uitzicht is een ander gebouw. Helaas is hier niks aan te doen en slapen we hier 2 nachten. Nog 5 dagen en we zijn weer terug in Nederland. Groetjes van ons allemaal

• 22 Juli 2015 - 20:30

J.l.m.schouten:

Lijkt mij enorm emotioneel. Vooral het bezoek aan het graf van je moeder.wat ging er in je om?
    Het compliment aan papa en mama wat jouw opvoeding betreft is volkomen terecht.
    Nog fijne dagen en bedankt voor jouw verhaal

• 22 Juli 2015 - 20:51

Hendrien:

Stef wat heb je dit weer mooi geschreven! Wat bijzonder, om een familie in Taiwan te hebben en in Nederland, zij zullen deze dag ook nooit vergeten Stef, ik zag wel op de foto's dat ze supertrots op je zijn! Nog een fijne vakantie en tot ziens in Nederland!

Groetjes uit Beneden Leeuwen! Ook aan mama, papa en Dustin.

• 22 Juli 2015 - 20:53

J.h.brantjes@:

Hallo allemaal
    Weer een heerlijk lang verhaal gelezen, je schrijft het heel leuk hoor stef.

Nu gaan jullie de laatste week in en ga ik de laatste dagen aftellen.ik was vanmiddag met een vriedin lunchen hier bij het kompas was erg lekker maar heel veel wind op het terras.haar zoon zit ook drie weken in zuid afrika en komt ook volgende week terug dan is het ook genoeg zei zij
    Nu nog veel plezier en tot de volgende maandag veel sterkte liefs oma

• 22 Juli 2015 - 21:26

Margreet De Koning:

Weer een mooi verhaal Stef, wat geweldig om dit mee te maken, maakt de reis natuurlijk dubbel speciaal! Ga nog even lekker genieten deze laatste dagen! Groetjes ook aan de rest

• 23 Juli 2015 - 12:09

Diane Goosensen:

Hoi Stef,
    Ik heb net je blog gelezen, Wat een indrukwekkende reis zeg en wat bijzonder dat je familie hebt mogen ontmoeten. En wat fijn dat je iets tastbaars van je moeder hebt. Dit is inderdaad een reis om niet meer te vergeten. Geniet er nog even van. Groetjes aan je broer en ouders! Diane (Robert en Lars)
Stef

Actief sinds 09 April 2011