Het gaat goed hier - Reisverslag uit Táidong, Taiwan van Stef Daanen - WaarBenJij.nu Het gaat goed hier - Reisverslag uit Táidong, Taiwan van Stef Daanen - WaarBenJij.nu

Het gaat goed hier

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stef

13 Juli 2015 | Taiwan, Táidong

Na veel te hebben rondgelopen zaterdagavond hadden we uiteindelijk een restaurant gevonden. Het was al bijna 21:00 uur en we zagen een restaurant dat 'Andante' heet. Eigenlijk ging het restaurant dicht, maar we mochten toch nog wat eten. Ik had een lekker broodje met beef en patat. Na het eten met de auto weer terug naar het bed and breakfast. De volgende dag gingen we de Taroko Kloof bezoeken. De eigenaresse van de B&B had ons een kaart gegeven en aangewezen waar we het beste naar toe konden gaan en als eerste, omdat het anders spitsuur met de bussen is. Ze vertelde dat er wel 30 bussen tegelijk konden komen. Als eerste gingen we naar de Banyiang Waterfall. Hiervoor moest je een pad afleggen van 2 km door de bergen. Eigenlijk was een veiligheidshelm verplicht, die je gratis bij de ingang van het park kon krijgen. Wij waren dit vergeten te halen. Na een wandeling van 3 kwatier door grotten en over de bergpaden kwam je bij een soort waterval uit waar het water naar beneden ging. Via een hangbrug kon je naar de overkant en vanaf daar had je een mooi uitzicht. Als je 100 meter verder liep kwam je uit bij een grot. Hier kon je op eigen risico naar binnen gaan. Ik, Dustin en mama gingen de grot naar binnen. Het was er erg glad en het grappige was dat er veel water uit het plafond naar beneden kwam als een soort douche. Aan het einde van de tunnel stond een bord met 'trail closed' dus zag je verder niks. Daarna gingen we naar Tianxiang. Het was echt warm, de lucht was onbewolkt en het was ongeveer 34 graden. Tijd voor een ijsje die je snel moest opeten, omdat hij anders smolt. In Tianxiang kon je een lange trap omhoog en dan kwam je bij een tempel terecht. Vanaf hier had je ook weer mooi uitzicht over de Taroko Kloof. Dustin en ik gingen bij een Boeddha beeld wierook aansteken. Op de berg was ook een tempel, waar je alleen naar binnen mocht als je je schoenen uit deed. Weer een stukje verder rijden kwamen we uit bij de Swallow Grotto (zwaluwen grot). Hier stopte we met de auto en langs de rotswand vlogen allemaal zwaluwen heen en weer. Wat een mooi gezicht. Weer een stukje verderop kwamen we bij de Eternal Spring Shine uit. Hiervoor moest je ook weer een stukje lopen en kwam je bij een soort tempel uit met waterval. We waren te moe om het stuk weer af te leggen, dus besloten we om terug te gaan. Na te hebben gedoucht en omgekleed gingen we richting Hualien om een restaurant te zoeken voor avond eten. We kwamen uiteindelijk uit bij de Mexicaan. Daar heerlijk taco's en nacho's gegeten. De eigenaar was Canadees een heel vriendelijk. Hij vertelde ons hoe we het beste naar Taitung konden rijden en waar mooie plekjes waren om te stoppen. Hij vertelde dat hij van plan was om 3 jaar in Taiwan te blijven, maar uiteindelijk is het nu al 7 jaar geworden. Hij zei dat de mensen in Taiwan heel vriendelijk zijn en Taiwan heel veilig is en er bijna geen criminaliteit is. Dit merkte we zelf ook, aangezien de mensen heel vriendelijk over komen en niemand haastig of opgefokt is. In Nederland is dit wel anders haha. Huizen zijn er ook veel goedkoper voor omgerekend €200.000 had hij een nieuw huis gekocht met 3 badkamers, een grote tuin en 3 slaapkamers. Hij was zo vriendelijk dat we hem klompjes uit NL hebben gegeven. Dit vond hij helemaal geweldig. We hebben namelijk voor mensen die we leuk vinden, klompjes als klein souveniertje uit NL. Na het eten zijn we de nachtmarkt over gegaan en hebben we een ijsje gegeten en een rondje gelopen. In de avond weer terug naar de B&B om te gaan slapen.
De volgende ochtend de koffers weer ingepakt om verder naar het zuiden te gaan reizen. Eerst kregen we in de B&B een Taiwanees ontbijt. Het bestond uit pompoensoep, nootjes, soort noten thee, vers fruit en sandwiches met sla bacon en kaas. Na het ontbijt gingen we rijden. Het plan was om via de weg 9 naar de hotsprings te gaan en dan via de weg 23 naar de weg 11 te gaan. Helaas in het plaatsje waar de hotsprings zouden zijn, was er helemaal niks te vinden. De weg 23 was door de bergen en duurde erg lang. Ik werd hier misselijk door. Door de bergen kwamen we opeens bij een plek uit waar allemaal auto's stonden. Het bleek in het wild de verblijf plek van de Formosa aap te zijn. De apen liepen over de weg en waren met elkaar aan het spelen. Dit was leuker dan de dierentuin, omdat je heel dichtbij ze kon komen. Toen gingen we weer verder rijden en kwamen we in Taitung aan. Hier regent het de hele tijd, nu helaas nog steeds en komt het met bakken uit de lucht. De strak blauwe lucht die we de dag daarvoor hadden is weg. In Taitung verblijven we ook in een B&B. Het is gloednieuw en ziet er niet verkeerd uit. De kamers zijn wel aan de kleine kant, gelukkig is het maar voor 1 nachtje. De eigenaren waren net zoals de vorige B&B super vriendelijk. Vanavond hebben we bij een Taiwanees noodels restaurant gegeten. Het communiceren met de serveerster ging moeilijk en was handen en voeten werk. Mijn vader bestelde een Heineken en die moest nog uit de supermarkt gehaald worden. De menukaart was in het Chinees, dus hadden we maar wat gekozen. Ik had een soort bami soep met rundvlees en paksoi erin. Het eten met stokjes ging moeilijk en was niet heel handig. Helaas heb ik al een paar dagen last van alweer een keelontsteking. Gelukkig geen koorts en heb ik antibiotica meegekregen die hopelijk snel aanslaat. Morgen gaan we naar Kenting dat is het zuidelijkste stukje van Taiwan. Hier verblijven we 4 dagen en kunnen we even tot rust komen. Hopelijk is het daar beter weer. Het is net zoals vandaag ongeveer 4/5 uur rijden. Ik ga proberen de foto's erop te zetten, want het lukte niet helemaal. Groeten uit Taiwan

• 13 Juli 2015 - 20:23

Jan Schouten:

Wat maken jullie een hoop mee. Fantastisch. Je schrijft erg leuk stef. Met een beetje fantasie zie ik de reis voor me. Hoop dat de keelontsteking snel overgaat en dat de regen verdwijnt. Overigens ook in nederland heeft het vandaag de hele dag gerekend. Lief van jullie om in de boedha-tempel een wierookstokje voor onze yvonne aan te steken. Veel plezier nog en zoals stted:groeten aan papa,mama en dustin.

• 13 Juli 2015 - 23:02

J.h.brantjes:

Hallo luidjes
    Wat een lang verhaal zeg.het is al 11 uur maar ik wil toch even reageren heerlijk stef je doet het heel goed hoor ik geniet er van.morgen laat je het dustin maar doen wat zien jullie ontzettend veel.nu maar een paar dagen rustig aan, met vooral je keelpijn. Ikhoop dat het niet doorzet.
    Verder heel veel plezier en voorzichtig zijn met alle uitspattingen

Veel liefs oma

• 14 Juli 2015 - 02:33

Hendriern:

Hoi Stef,

Ik hoop dat je keelontsteking snel over gaat!, ondanks dat , schrijf je enorm goed! Weer een superleuk verslag, ik blijf jullie volgen!